fredag 4 juli 2014

Världens ände

Danny bor med sin familj på en ranch mitt i Tanamiöknen i Australien. Det är ett kargt område med långa torrperioder och med boskapsskötsel på enorma arealer. Dannys familj kämpar på. De har det extra tufft nu. 
Storasyster Sissy, 14 år  som går på internatskolan måste sluta och flytta hem då hon är gravid. Allt blir väldigt pinsamt då ingen vet vem som är den blivande fadern och hur detta gått till. Hon kräks hela tiden och gråter floder.
Som ett ännu större orosmoln i familjen är sorgen efter brodern Johnny som dog förra året och som ingen någonsin talar om. Det är inte lätt att vara Danny.  Han tänker dock ofta på sin bror och ser och rör vid hans fotografi fler gånger per dag. Skulle han inte ha sin egna tama kamel, Buzzy, vete i sjutton hur det skulle gått.
Rasoroligheter mellan aboriginer och ortsbefolkning ligger som ett raster över vardagen.

Snart kommer en ny hemhjälp i familjen, Lizzie, en engelsk tjej och en riktigt mager stackare, dessutom vegetarian.  På en boskapsranch! Hon frågar frågor och ställer till med saker som ingen annan skulle ha vågat. Hela Dannys liv ställs på ända och han vet varken ut eller in.

Årets stora händelse, indrivningen av all boskap, närmar sig. Alla är spända på hur det ska gå, inte minst Danny som ska få vara med för första gången. På riktigt. 

Snart ska också Sissy´s bebis komma. Typiskt, mitt under indrivningen. 

Världens ände av Ali Lewis är årets Peter Pan-vinnare, se även förlagets hemsida. http://www.opal.se/index.php?p=n&id=00000083#.U7cGaRYwExc
Boken är en utvecklingsroman med stark närhet och inkänning. Jag tycker att skildringen av Dannys vänskap med Lizzie är det finaste. Lizzie rör om och öppnar upp många låsta positioner i familjen. Den hårda miljön beskrivs och man förstår att alla hänger på en skör tråd. Känslor mot överlevnad. Tårar mot strid. Jag slukade boken och är glad att jag öppnade den. Tänk om jag missat! 

Inga kommentarer: