lördag 16 januari 2010

Tillbaka till Sjumilaskogen - nya äventyr med Nalle Puh

En Nalle Puh-älskare som jag, är mycket skeptiskt över projektet att skriva fortsättning på A.A Milnes Nalle Puh-böcker. Men jag finner mig snart sitta och mysa och småle i samma godmodiga sagostämning som när jag läste den riktiga Nalle Puh senast.
I första kapitlet kommer Christoffer Robin tillbaka och alla djuren ordnar ett riktigt Välkåmmen Hem-Kalas. Uggla blir tävlingsledare i en stavningstävling som blir inställd när det börjar regna "då stavning är svårt nog i det bästa av väder men omöjligt i regn". Jubel bland alla djuren och Christoffer Robin bjuder på rostat bröd med jordgubbssylt och ger förstapriset till tävlingsledaren, Uggla (gissa om han blev nöjd)
Det kommer ett nytt litet djur till sjumilaskogen. En utter, vid namn Lutter, som hamnat i stor nöd då floden nästan torkat ut. Hon är lite av en viktigpetter, men också en riktig sötnos, som startar Sjumilaskolan och lär ut Vett och Etikett, Dans och Kroppshållning, Retorik och Vattensport. I-or blir utnämnd till rektor (mycket stolt) och Kanin lär ut om Saker Som Måste Vikas (servetter, bordsdukar, lakan) till skillnad från Saker Som Verkligen Inte Viks( hårdkokta ägg, spindelnät, skrivbord). Snart är det lunch och rast och om någon dag har alla glömt allt om skolan.

Den engelske roman- och pjäsförfattaren David Benedictus har skrivit texten som tar vid där A. A. Milne slutade. Mark Burgess, av Shepards barnbarn godkänd och ofta anlitad Puh-illustratör, står för illustrationerna i Shepards anda.

Jag tycker att Benecitus lyckas riktigt bra i plagiatprojektet, samma ton, kanske lite hurtigare än Milne men ändå mycket trevligt och Puh-aktigt. Jag gillar den här men bävar ändå inför flera. Jag vill inte ha "Tillbaka till Sjumilaskogen 2" och "Tillbaka till Sjumilaskogen 3". Den här räcker som fortsättning.
Lotta Olsson, författare och poet, har översatt och det ger hög kvalitetspoäng!

Inga kommentarer: