tisdag 1 mars 2016

Vad gör du om jag får en vän?


Igelkotten och Haren är vänner. Ja, kanske till och mer än bara vänner. Det osar kärlek.
Haren ska duka fram godaste lunchen med  björkskott och daggmask. Igelkotten leker. Med något som han INTE vill visa. Är det en present? Till mig funderar haren. Igelkotten är lite tveksam och måste fråga en sak. Men du måste lova att inte bli sur eller ledsen eller konstig  säger Igelkotten. Haren lovar! Såklart.

Vad gör du om jag får en vän? Frågar Igelkotten. Det blir tyst. En lång stund. Hur…menar du? Säger haren till slut.  Du har ju mig. 
Jo, men om jag får en vän till. Så att jag har två. 
Haren vänder ryggen till och korsar frambenen. 
Två vänner? Jaha, jag förstår. Det räcker tydligen inte med en längre. 


Vad gör du om jag får en vän? är en bilderbok om det ljuva och svåra att dela med sig av sin vän. Om svartsjuka och vänskap, om kärlek och rädslan att förlora den. En bok för alla som älskar någon. Och är rädd att mista. 

Mats Wänblad har skrivit texten och Per Gustavsson har illustrerat bilderna till en kongenial bilderbokspärla. Den tidigare boken med de bägge filurerna Igelkotten och Haren heter Vad gör du medan jag sover? Nu är de bägge tillbaka i vårens ljuva tid med humlesurr och björskottslunch, kärlekspirr och svartsjukemörker. 
Vad gör du om jag får en vän? handlar om det ljuva och det onda i att ha en vän. 

Inga kommentarer: