måndag 7 december 2020

Gudars like av Meg Rosoff


"Alla talar om förälskelsen som det mest mirakulösa, mest livsomvälvande i världen. Något händer, sägs det, och då vet du. Det var det som hände när jag träffade Kit Godden. Jag såg in i hans ögon och jag visste. Det var bara det att alla andra också visst. Alla andra kände likadant" 

Så här börjar den här underbara boken av Meg Rosoff. En bok där man som läsare befinner sig  tillsammans med den stora och brokiga familjen i deras sommarhus. I deras liv och leverne.  Intill dem bor ett ungt par, Mal och Hope, som förövrigt ska till att gifta sig i slutet av sommaren. 

Plötsligt dyker Hopes gudsöner upp, Hugo och Kit Godden som är barn till en mycket berömd skådespelerska. De ska bo där hela sommaren. Kit är som "ett slags grekisk ynglingastaty" Han lyser medan hans bror Hugo är blek och trulig. 

Mattie, som är berättarröstens lillasyster, är den vackra och utvalda och blir genast uppöveröronen förälskad. Kit och Mattie blir ett vackert par.
Men även huvudpersonen, jagberättaren, känner sig sedd och utvald. 

Vem är denne Kit egentligen. Är han en förförare av rang,  en rastlös ängel eller helt enkelt en jäkla Don Juan-typ. 

Gudars like av Meg Rosoff är en utvecklingsroman och en relationsroman som får mig att tänka på Virignia Woolfs Mot fyren. En bok att befinna sig i och betrakta personer och händelser ifrån fåtöljens synvinkel. Som en inre film som spelas upp i lagom långsamt tempo. Jag vill läsa alla ord och vara med hela vägen. 

Gudars like är en jättefin läsupplevelse som stannar kvar. 


Inga kommentarer: