fredag 16 december 2011

Pojkarna - Augustprisvinnaren 2011

Tre tjejer befinner sig precis i upptakten till "hormoneras sång" och vill bekämpa de redan förutbestämda kvinnomallarna.
De söker sin tillflykt till varandra och till ett växthus där de får tröst hos blommorna , jorden , insekterna.
En av tjejerna, Bella, är aningen mullig med väl tilltagna kvinnliga former, tjockt rätt hår och fråknar. Det är hon som har odlarintresset och växthuset.
Kim, berättelsens huvudperson, är tanig, tunn, lite sorgsen figur med eksem.
Momo är den påhittiga, bohemen som kommer på att de ska ha maskerad och syr upp dräkter till alla tre.
Bella beställer hem växter till växthuset och får med sändingen ett blomskott som hon inte känner till. Hon planterar den och efter endast ett dygn så har skottet, växten, vuxit en halvmeter! Bella blir lite besatt av växten och undersöker varje centimeter med lupp, pincett och skalpell. Hon konstaterar att det är en honblomma.

Efter ett övergrepp på Bella i skolan bestämmer sig tjejerna för hämnd. I gorilladräkt, harlekindräkt och tigerdräkt som en skimrande Shere Khan kliver de in i det festprydda växthuset för att ta en klunk av brygden med Magiskt Serum, en droppe nektar från den märkliga växten i varje glas!
Se så står de därefter nakna och ser och känner sina kroppar förändras. Muskler, behåring, könsorgan.
Dom springer nedför gatan i natten och möter pojkarna. Och...plötsligt inga hala glidande blicker, inga flinande munnar, inget begär. Det är ingen dröm, det är en lek.
De känner friheten. Att befinna sig i en pojkkropp är befriande härligt.
Så.
Om natten dricker de blomnektar, förvandlas till pojkar och känner friheten. Om dagarna lever de flickliv.
Bella och Momo tröttnar efter ett tag på pojkleken. Blomman i växthuset slokar allt mer och det känns allt mer vanskligt att fortsätta mjölka nektar.
Men Kim vill fortsätta leva pojkliv. Hon känner en dragningskraft värre än allt tidigare till Tony med stålblicken. Hon/han vill vara i Tonys vansinne. Vill vara i hans liv, leva kärleken med honom.
När skymningen kommer sliter det och drar i kroppen. Det verkar inte finnas någon kropp som passar.
Pojkarna av Jessica Schiefauer är 2011 års Augustprisvinnare i barn - och ungdomsbokklassen. Det är ett modigt val.
Pojkarna är som en blandning mellan Virginia Woolfs Orlando och musikalen A little shop of Horrors. Den passar inte alla men kommer att älskas och bli en kultbok av många!

1 kommentar:

Alexander Viktoria sa...

För bara några dagar sedan läste jag om kärleks- och relationsbloggen, då såg jag en kommentar från en kvinna som bor i London, Storbritannien. hon delade med sig av sitt vittnesbörd om hur en trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin kärlekspojkvän inom två dagar efter att hon gjorde en bön för kärlekstrollformel. Jag var intresserad och jag ville göra samma sak för att åtminstone få min man att komma hem och hälsa på mig och vår dotter Alicia, hon har gråtit att hon vill träffa sin pappa och jag har försökt berätta för henne att hennes pappa är kommer hem snart. så jag måste göra allt för att få hans uppmärksamhet hem. Så jag kontaktar e-postadressen till kärlekstrollformaren som jag kopierade från damkommentaren (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) som var mejlet jag fick från kommentarblogginlägget. så jag skickar ett meddelande till Dr Oduduwa för att hjälpa mig få tillbaka min man hem. bara några ögonblick senare fick jag ett svar från Oduduwa och han försäkrade mig att han kan hjälpa mig att ta hem min man. Han har hållit på med detta i över 40 år. Jag trodde och jag går vidare för att följa alla hans instruktioner och jag fick de kärleksförtrollningar som krävs för att få det att fungera. sedan precis efter två dagar lanserade vi kärleksförtrollningen på honom med hans namn och fotobild på min man, sedan fick jag ett samtal från ett okänt nummer, först glömde jag att jag inte gjorde något och jag svarade inte på samtalet, senare Jag läste ett sms från samma okända nummer som förklarade att det var han Anderson min man, jag blev chockad eftersom jag under nästan 6 månader nu inte har fått ett sms eller telefonsamtal från min man, så jag svarade honom att ringa tillbaka, så han ringde och förklarade och ber mig om ursäkt för att jag och vår dotter Alicia levde hemma så länge för att kanske en annan kvinna har använt kärleks charm för att få ner honom. Så han lovade att komma hem nästa dag och jag förväntade mig att träffa honom, följande dag runt 12:00 vid midnatt kom han hem då vår dotter redan sov, jag trodde aldrig att det här kunde fungera så snabbt och snabbt, jag är så glad idag eftersom jag har min man här vid min sida och han har sagt upp sig från jobbet och har fått ett annat jobb väldigt nära huset här i Hatfield. Jag är väldigt glad över att få dela min sanna kärlekshistoria här eftersom jag vet att den också kommer att motivera och vara en inspiration för någon där ute som går igenom en liknande situation i sitt äktenskap. Jag tackar starkt Dr Omini Love-spell-expert för hans visdom och talang att göra en kärlekstrollning som faktiskt fungerar. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka sin kärlekspartner och återställa kärleken och tilliten till sitt äktenskapsförhållande att kontakta honom via hans personliga e-post, det är gratis och kostar ingenting att göra en förfrågan idag.
Jag kommer också att släppa e-postadressen här om någon vill få tillbaka sin kärlekspartner precis som jag fick tillbaka inom två dagar efter kärleksförtrollningsböner.
Få gratis onlinekonsultation nu via:(dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)